Tuesday, December 23, 2014

Danao Toba -Brastagi ♡Day 2 ♡

****************************************************************
Kami bangun pagi ni agak janggal kerana waktunya Suboh lebih awal
walaupun sebenarnya sama je dgn waktu kita cuma jamnya awal sejam.
Cik Ina dah set jam awal sejam tu utk elakkan kekeliruan mindaku.
Biar senang janji dengan Dedek.
Lps tu terasa sejuk ckit nk mandi,, kami rest sambil pack bag nak check out.. Lps siap ala kadar dan tolak beg, kami breakfast dan tunggu Dedek untuk ke Pulau Samosir. Tambang bot dah termasuk dalam pakej...

1 . PULAU SAMOSIR

I. Jeti ke Pulau Samosir
Walaupun ada bot boleh pick up kami kat hotel tapi Dedek bawa kami ke Jeti yang disediakan untuk ke sana. Sempat juga la kami mendengar budak2 Kaum Batak ni mendendangkan satu lagu..

II. Tiba di Pulau  Samosir - Jeti Tomok
Setelah tiba di jeti yang dikenali nama Tomok.. wah macam nama retis kita plak kan,, tu yang senang ingat tu... Dedek citer serba ckit tentang mercu tanda tu yang sambut kedatangan setiap pengunjung tu. Cerita tentang kaum batak yang terdiri dari beberapa kaum.

III. Pulau Samosir -Rumah kaum Batak
Setelah melihat tugu dan peta tu, Dedek takut kami kesuntukan masa, jadi kami dibawa menyusuri gerai yang menjual pelbagai cenderamata dan pakaian, tapi Dedek pesan jangan beli lagi.. kerana kami akan ke rumah kaum  batak terlebih dahulu.. Bila fikir logik la sbb kalau membeli, tak sedar dah masa berlalu.. Nanti kena tinggal bot plak kan x dan melawat kawasan.

Oooo macam ni rupanya rumah kaum batak zaman dahulu.. Ada 2  jenis je iaitu untuk kaun lelaki dan kaum wanita. Bezanya kat pintu nak masuk je..

Di tepi ujung kawasan rumah tu terdapat satu tiang tinggi yang fungsinya macam tabuk. Mcm kat balai raya dulu kalau nak panggil org kampung  kena katok tiang mcm ni la.

IV. Pulau Samosir - Muzium Kaum BATAK
Selepas berjalan lagi 500 meter, kita sampai ke Muzium... Jom layan...

Dalam Muzium

Luar Muzium.. tgk tu ada cicak di atas tangga
Istilah simbol2 orang batak:
  • Patung muka di rumah orang batak: pengawal jaga rumah
  • Cicak: menandakan orang batak flexible, ke mana sahaja mereka boleh pergi, atas bawah tepi belakang
  • Payudara: menandakan orang batak subur, anak ramai berbelas-belas....
Area ni juga ada Makam kuno Raja Batak tapi kami tak masuk pun.. Rasa macam tak nak masuk. Selepas tu shopping sikit dan berjalan ke bot untuk balik ke PArapat..

So kami teruskan perjalanan untuk ke air terjun Sipiso-piso. Perjalanan agak jauh...dan kali ni perjalanan kami sangat mencabar sebab jalan bengkang-bengkok,tak rata dan berbukit-bukit. Dedek drive x laju sangat tp Cik Ina yang kadang2 suruh laju ckit.

Beli gelang 3 pcs            = IDR50,000
Beli fridge magnet 30pcs = IDR20,000

2. SIMARJARUNJUNG

We still di tepi Danao Toba.. OTW ke Air Terjun Sipiso-piso, kami nak singgah kat Simarjarunjung. Bila sampai, lihat pemandangan memang cantik tetapi oleh kerana terlalu ramai orang, maka parking tak de. Cik ina amik pic ni kat google je.. Masa kami sampai kat bawah ni penuh dengan orang walaupun ujan renyai-renyai. X dapat rasa bandrek kat sini.. huhuhu

Ni dari jalan belah kiri

ni plak dari jalan belah kanan..

3. AIR TERJUN SIPISO-PISO

Masa kami sampai ujan masih lagi belum berhenti. Maka, kami singgah di kedai untuk menikmati TEH JAHE atau nama glamernya Teh Halia.

Pinggan goreng pisang tu dah licin ye...
Tarik nafas dulu b4 minum..
Ermmm rasanya macam makan air ubat la plak. Patut la org kat sini kurus-kurus.. rupanya suka minum teh halia ni.. Kami makan goreng pisang dan goreng ubi panas. Sedap sbb cuaca masih lagi hujan...

Yang ni Siti Fazilah bayar...

Selepas doa sikit, akhirnya Allah makbulkan permintaan kami.. Alhamdulillah. Jom kita tengok air terjun Sipiso-piso.. x sabar rasanya sbb tengok gambar sepupuku Onie, cantik sangat...

Menurut Dedek, Waterfall Sipiso piso ni kita boleh mandi tapi nak ke air terjun tu, kita kene turun berpuluh puluh ribuan anak tangga. Tengok pun letih dah.. Dah la nak turun ke bawah air terjun mengambil masa 1jam. Nak naik atas pun satu jam. Bila tengok tu, terfikir juga kot mana mai air terjun dicelah celah pergunungan nii... Subhanallah cantikkk

Yang ni belah Tasik Toba pula. Cuma yang ni belah kiri.. kalau kanan air terjun yang cantik tu.. Tempat yang sama je.

Ni la kawan sekolah Cik ina - Cik Fazilah or Falah..

Dari Air Terjun nak ke Berastagi pula amik masa dalam 2jam lebih..OTW ke Brastagi Dedek tunjuk ada satu gunung.. Nama dia Gunung Sinabung. Dedek bagitau Gunung Sinabung baru mengeluarkan asap debu untuk hari yang

ke 2-- Oh,, nampaknya kedatangan kami ke sini memang disambut oleh Gunung Sinabung.. Dedek cakap gunung tu tunggu masa nak meletus. Huhuhuhu dalam hati berdoa tunggu kami balik dulu ye..Maka keadaan di Berastagi ni menjadi agak berdebu dan masa kami sampai tu tgk macam kabus.. kabus la sangat kan.. but sejuk.

4. PASAR BUAH
Kami sampai dah lewat jadi x sempat naik kuda.. huhuhu sedih oo. Jadi terus masuk tengok buah.

Carrot segar dari ladang.. mcm nak makan je tgk tu
Ni la jurujual buah tu.. Kami try macam2 buah..
Cik ina suka carrot dia ada tangkai pokok tu
Pak Cik n mak cik ni kami kenal masa atas bot ke Pulau Samosir lagi..
Jumpa kat sini plak...

Kat sini,  Cik ina beli buah limau sekilo... t-shirt untuk cik ina, seluar tido 3 helai dan kain sehelai.

Buah limau        IDR  60,000
T-shirt               IDR 50,000
Seluar               IRD 110,000
Kain kembang   IDR    70,000
Total                 IDR 290,000 RM 84.00

5. MAKAN... KEDAI TAK INGAT NAMA TP SEDAP

Selepas tu baru la kami check in Hotel Green Garden.....

Test kain kembang baru...

Total shopping today....

Beli gelang 3 pcs             = IDR   50,000
Beli fridge magnet 30pcs  = IDR   20,000
Buah limau                     =  IDR   60,000
T-shirt                            = IDR    50,000
Seluar                             = IDR 110,000
Kain kembang                 =  IDR   70,000
TOTAL                             = IDR 360,000 RM 105.00

Selepas iron baju untuk esok... maka kami pun beradu la,,, Nite Brastagi....