Saturday, December 17, 2011

My FirSt TriP - Solo

Assalamualaikum....

Lama cik ina tak muncul kan... Nak buat cmner,, cbuk dgn aktiviti harian....
Lagi satu kan kita sesama 1M menyambut perayaan Deepavali... maka cik ina pun berpeluang bercuti.. Yeahhhhh.. Boleh naik kapal terbang.. Untuk pengetahuan semua.... Cik Ina tak pernah naik lagi kapai terbang... Maklum la tak mampu...

Lagi satu,, nak story, Cuti ni paling bermakna setelah cik ina bersusah payah untuk menyahkan senarai hitam imegresen
Setelah beberapa proses yg dikira akan menyusahkan cik ina nanti (sbb kena potong gaji tiap2 bln) maka cik ina dah tak termasuk senarai hitam.... yahoo.. merdeka...

Kepada sesiapa yg nak tipsnya..
Anda blh bg sedikit pengeras,,, dan akan dicurahkan ilmunya..
Ok.. back to the topic... Cik Ina berpeluang mengikut family rakan baik cik ina iaitu Mila untuk pi bercuti..
Cik ina ikut sbb depa tak cukup corem,,, depa 7 orang,, maka cik ina join bg cukup 8..
Senang ckit nak book bilik n utk van baru la penuh...
Kami bercuti ke Solo, Jawa Tengah di Indonesia selama 2 hari.. dan selepas tu akan berangkat ke bandung lagi 2 hari. dan hari ke5 iaitu hari terakhir, pagi-pagi tu kami akan terus ke airport untuk pulang ke Kuala Lumpur.

Berbalik pada hari pertama, kami berangkat pada kul 5.30 pagi ke KL Central untuk naik bas ke LCCT.

sedang menunngu kat KL Central

Setelah cerah, kami tiba di LCCT dalam kul 8 dan check in dulu. Lps tu baru kami pi breakfast. Cik ina biasa la menu wajib.. nasi lemak.. dan air kosong jer. Blh tahan jugak la rasanya.

Cik ini rasa teruja sebab pertama kali naik flight dan kat airport ni cik ina hanya ikut mila je la. Tak tau la katakan.

Hari pertama kami sampai di Airport Bandara Internasional Adisumarmo dah kira tghari dah.. Airport  tersebut simple tapi yang menariknya ia bertemakan Jawa seperti Joglo dan ornamen Batik yang menghiasi setiap ruangannya.

Kami disambut oleh 1 cowok ganteng dan 2 cewek comei yang merupakan pelajar Universitas Sebelas Maret, Solo. Untuk pengetahuan semua, mereka telah melawat Malaysia dan telah pun mengenali Mila yang merupakan penganjur program lawatan mereka sepanjang di Malaysia.

Maka destinasi pertama adalah tpt makan. Selepas dibawa menikmati nasi padang..

Menunya lebih kurang masakan kita jgk la compare dari menu yang lain...Selesai menjamu selera dengan berseleranya, kami ke Yogyakarta utk melawat dan melihat-lihat keadaan di situ. Perjalanan ke sana dalam 2 jam jgk la.

Salah satu tpt yg kami lawati adalah Vredeburg di Yogyakarta. Anda boleh mendapat maklumat lanjut mengenai muzium ini dengan clik
di sini ------>>> Vredeburg,Yogyakarta Indonesia.

Malamnya kami menjamu selera di sekitar gerai yang siangnya merupakan jalan biasa tetapi malamnya bertukar menjadi tpt menjamu selera. Cik ina ada terbaca -kalau ke sana jangan lupa minum susu jahe. So, cik ina orger la. Blh tahan juga rasanya... Sedap tapi kurang biasa minum.

kami baru sampai.....

gerai yang kami makan... kat belakang tu orang yang memilih untuk bersila

ni menu yang cik ina nikmati.... sedap walau sempoi = susu jahe n nasi goreng

Hari kedua plak.. kami hanya bersiar-siar di sekitar Solo sahaja....

Kami ke Kraton Kasunanan Surakarta iaitu istana raja yang didalamnya masih terdapat Rajanya dan keluarganya bersemayan disitu. Cuma bahagian tepinya sahaja dibuka untuk lawatan.

Ni copy dari internet

Sama tak dengan pic atas.

Dan sebelah petangnya kami melawat Pasar Klewer (Pasar Batik terbesar di Indonesia). Cik ina ditemani oleh cewek comel iaitu Ilmi. Jadi tak la takut dan jakun sangat kan. Ada orang tempatan untuk menamani cik ina. So, Cik ina ada  jgk membeli t-shirt untuk anak2 sedara cik ina. Sbb masa adalah terhad.. Jadi beli apa yang sempat jer la....

Malam tu kami sempat ke Pasaraya kat Solo ni. Rasanya kami hanya nmpk  Pasaraya ni je kat sini. Tak tau la plak kalau ada lagi tp tak ternampak kan....

Kami dinner kat sana. Cik ina ada ambik byk pic tp bila save dlm phone lagi satu,, tetiba cari tak jumpa. Dia missing in action. Sedih bangat sbb ada pic kat kedai helmet. Siap posing pakai helmet comel lagi. Sedih bangat akak. huhuhuhu

nanti cik ina sambung citer ke Bandung plak.... Wait yer sbb picnya ada dalam thumbdrive... dan thumbdrive tak bawa plak kan... wait for another entry....