Friday, May 20, 2011

Rumah Sewa Punya Citer

Best Blogger Tips

Salam kepada semua.....


Cik ina nak kongsi satu citer yg agak menarik...... Hampa semua pernah dok rumah sewa tak... mesti pernah kan,, terutama kepada orang yang keje jauh or student IPT. Cik ina byk kali dok rmh sewa.. bermacam perangai, bermacam ragam dah jumpa..... Cik ina start dok rmh sewa masa kat poli dulu la... rasanya tahun 1998... sampai la sekarang.... lama jgk no... daripada taman aman,, dekat dengan ILP jitra nun jauh di utara sampai la tercampak kat satu lembah yang diberi nama Lembah Bujang.
Masa kat Poli, kengkawan sebaya, dan jgk sama2 belajar,, jadi kami semua ok jer.. tak de kes apa pun.... Masa keje dulu ada la tahun 2004 kot ada kes kena tipu ckit,, dgn budak baru yang tak kenai,,,, hbs satu rumah kami kena  tipu... Sorang dalam RM50... kalau 5 orang,,,, blh lari pi ke lain dah budak tu...


Apa pun,,, yang menarik yang cik ina nak kongsi ni adalah pasai rakan serumah sewa kawan cik ina.. baru2 ni cik ina pi la melawat kawan cik ina... lama tak melawat... Kami pernah dok serumah dulu.. tp oleh kerana kekangan tugas yang tak blh dok sekali maka kami pun sewa ikut dekat tpt keje... Berbalik kepada rumah tadi,, dulu pi rmh depa ok jer.... Kawan cik ina ni pemallu ckit,, dia ni tak berapa bergaul sangat dgn rakan serumah dia sbb pi keje pagi,, kul 8 baru balik... balik plak lps mandi, solat n badan pun dah letih terus tido.. Ujung minggu plak, lps hbs keje terus balik kg,,, Kalau ada geng ajak makan dia keluar,, kalau tak de dia tak keluar,, dok dlm bilik diam2. Sampai kandia ni tv kat dpn pintu bilik dia pun dia tak keluar tgk.. Makna kata(org kedah punya ayat). keluar bilik pi tandas dan keje je la. Kawan cik ina ni dok dua dengan sorang lagi,, pun style macam dia jgk... maklum la ,, masing bz,,, biasa la keje sektor perkilangan ni.... Cik ina dah pernah alami dah.


Satu hari ada dua org baru masuk kat bilik sebelah dia... Depa ni keje sekali.. dok pun sebilik.... jadi nak buat apa pun berdua.. bila da h berdua,, maka depa rajin la tgk tv, masak makan.. nk jadi cerita plak sorang ni org jauh,, kat area selangor,, ada la penunggu sorang bila semua balik kampung....
Bila dia ni tak balik, maka dia sorang je la yg akan masak, basuh baju, lepak  kat rumah,, Bila kawan  baik balik dari kampung, maka depa dua la akan meng kongker semua kawasan ruang tv dan ruang dapur kannn...



Satu hari yang indah, setibannya kawan cik ina dari tpt keje, dia terlihat satu kertas color oren lagi,, pap melekat kat dinding dekat dgn tv.... terkezut dia... dengan ayat yg ditulis...   Dah depa dua je yg dok lepak kat situ,, yg lagi dua ckp hari je  balik kg... maka rasanya ayat ni ditujukan kat sapa...










Bila kawan cik ina pi ke dapur plak,,, terlihat lagi satu plak,,,, Bukan la kawaan cik ina ni pemalas tp dia ni tak masuk dapur pun, dah balik lewat pastu makan luar,, bila taun nk masak... Sampah kawan cik ina ni pun hanya dalam bilik.. dia akan buang bila balik kampung sekali...  Jadi,, apa plak motif yg nak disampaikan oleh si penulis kertas ni...


Hehehe.. tujuan cik ina bukan nak sebelahkan mana2 pihak or nk tuduh sesapa cuma rasa lawak la....


Persoalan nya,, siapa yang makan, siapa yang guna peralatan dapur...





Ni dia dapur depa,,, mug pn tak terbasuh...


Apa pun moral of the story, janganlah kita buat macam ni.. bertegur sapa dan berbincanglah elok2.... dan renung2kan,,,,,,

Cik ina undur diri  dulu.............................................





Best Blogger Tips

Post a Comment

Sudi-sudikan la komen.. Terima kasih nooo sbb komen